Je bekijkt nu Dit is hoe je de wachtweken overleeft
wachtweken 2ww twee weken wachten

Dit is hoe je de wachtweken overleeft

De Wachtweken…

De wachtweken (2WW) van je cyclus lijken soms ein-de-loos te duren! Je wilt zwanger worden, dat wil je sowieso al gisteren. Of je nu natuurlijk zwanger wilt worden of via IUI, IVF of ICSI, het is een test van je geduld. En dan heb je ook nog die twee weken wachten. Hoe ga jij die doorkomen? Wat kun je doen na je eisprong of terugplaatsing? Hoe kun je nu meer ontspannen en je kansen verhogen?

Ik voel iets… Zal het dan toch?

Bij elk kwaaltje tijdens die wachtweken denk je; betekent dit dat ik zwanger ben? Of betekent dit nou juist dat ik weer ongesteld ga worden? De kwaaltjes van een vroege zwangerschap en een komende menstruatie komen aardig met elkaar overeen.

Vroege testen geeft geen zekerheid

Je kunt jezelf helemaal gek maken en alles wat je voelt opzoeken op Google of heel vroeg gaan testen, maar dat is een valse manier van zekerheid zoeken. Want geeft jouw test in een vroeg stadium negatief aan, dan zegt dat nog niets, want je bent dan vaak gewoon te vroeg om het HCG in je urine te meten. Dit vroege testen of het zoeken op Google van symptomen voedt juist je onzekerheid, dus probeer dat te vermijden.

En heb je wel een positieve test, maar heb je bloedverlies. Dit kan erbij horen en raak niet meteen in paniek. Je kunt altijd even contact opnemen met jouw arts of verloskundige om je hierin gerust te laten stellen.

Sta stil bij je gedachten, maar laat ze ook weer los

Natuurlijk mag je aandacht besteden aan wat je in die wachtweken voelt of denkt, maar probeer het dan ook weer van je af te laten glijden. Er zijn natuurlijk veel manieren voor om je hierbij te helpen. Ik visualiseer altijd dat ik mijn gedachte in een auto stop op een drukke snelweg en op die manier laat ik deze wegrijden. Dit blijf ik herhalen als die gedachte weer terugkomt. Dit voorkomt voor mij dat ik hierover blijf piekeren en erin blijf hangen.

Wat je moet weten over de tweede helft van je cyclus

Het is wel belangrijk om wat dingetjes te weten over de tweede helft van je cyclus (‘the two week wait”). Zo neemt de hoeveelheid progesteron na jouw ovulatie enorm toe. Om je uit te leggen wat progesteron nou precies is, heb ik het boek van Grada van den Dool erop nageslagen. Progesteron zorgt voor de innesteling en de doorgroei van het embryo in de baarmoeder. Het hormoon wordt geproduceerd in de eierstok door het gele lichaampje (=het overblijfsel van de follikel) na een eisprong. Als er geen zwangerschap is, krijgt het gele lichaam een seintje om de progesteronproductie te stoppen en volgt er een menstruatie. Als er wel een zwangerschap is, zorgt dit zwangerschapshormoon ervoor dat er progesteron aangemaakt blijft worden. Dit progesteron zorgt dan voor de ontwikkeling van de placenta en later ook voor aanmaak van moedermelk.

Progesteron en oestrogeen, samen in de speeltuin op de wip

Het is dus de bedoeling dat, in de tweede helft van je cyclus, de progesteron domineert. Progesteron en oestrogeen moeten elkaar hierin afwisselen (zie het voor je als een wip in de speeltuin). Dit gaat overigens niet altijd op de juiste manier en dan spreken we over onbalans in de hormonen.

Oestrogeen-dominatie

Het kan verschillende oorzaken hebben waarom oestrogeen de overhand houdt. Ik noem even een aantal voorbeelden; pesticiden op groente en fruit (dus koop biologisch en onbespoten), de anticonceptiepil (maar die slik je vast niet meer), in hele kleine mate zit het ons drinkwater en overgewicht kan een te hoge oestrogeenspiegel veroorzaken. Ook het eten (en drinken) van teveel suiker, snelle koolhydraten of soja heeft invloed. Dit zijn echt grote aanmakers van oestrogeen.

Dus is jouw oestrogeen te hoog, is automatisch jouw progesteron te laag en dat zorgt voor een verminderde vruchtbaarheid. Tekenen van progesteron tekort zijn onder andere pijnlijke tepels en een korte menstruatie (drie dagen of minder bloedverlies).

Wat kun je doen om de balans te verbeteren?

Door koffie en suiker te laten staan, kun je al een grote stap zetten om dit te verbeteren. Ook dragen rust en voldoende slaap positief bij, want progesteron is altijd in strijd met cortisol (= je stresshormoon). Voor je oerbrein wijst een te hoog cortisol op moeite doen om te overleven en overleven gaat natuurlijk in je brein voor voortplanten, dus dat heeft invloed op je vruchtbaarheid.

Ook is het belangrijk om voldoende water te drinken en dat het liefst gezuiverd water. Onvoldoende water zorgt ook voor een verminderde progesteron aanmaak.

Een compleet inkijkje in jóuw aandachtspunten met de EMB-bloedtest

Ik deel hier natuurlijk wat algemene tips en je kunt hierover ook honderden tips op internet vinden, maar wil je specifiek voor jou weten hoe het zit met jouw hormoonbalans, zou je eens kunnen overwegen om een EMB-bloedtest te laten doen. Het is belangrijk iemand te zoeken die echt verstand heeft van voeding en hoe hij of zij deze test moet interpreteren (bijvoorbeeld een orthomoleculair therapeut). Zo weet je wat specifiek voor jouw lichaam belangrijk is en waar jij je op kunt richten om dit te verbeteren met bijvoorbeeld jouw voeding of supplementen.

Zelf werk ik samen met Lavinia Frantzen en Sanne van FitFoodFab, maar zoek gerust een therapeut bij jou in de buurt als je hierin geïnteresseerd bent.

Wat doe ik zelf om mijn kansen te vergroten?

Zoals je in podcast 1 hebt kunnen horen, ben ik momenteel ook bezig voor een tweede kindje en dat gaat helaas niet vanzelf. Omdat ik veel vragen krijg over de dingen die ik doe of heb gedaan, wil ik een aantal dingen graag met jullie delen. Maar nogmaals, wat voor mijn lijf goed is, kan voor jou weer heel anders zijn, dus zorgt dat je goed advies krijgt hierover.

Zelf heb ik een EMB test laten uitvoeren en daar kwam uit dat mijn voortplantingshormonen goed in balans zijn, maar bij mij was er een intolerantie zichtbaar, waardoor ik soms last heb aan mijn darmen. Nu probeer ik zoveel het gebruik van zuivelproducten (vooral koezuivel), gluten en suiker te verminderen.

Leg de lat niet te hoog; kleine stapjes!

Bewust spreek ik over ‘verminderen’, want ik ben bezig om dit in haalbare stapjes te verbeteren. Zo ben ik begonnen met het verbeteren van mijn ontbijt en bij mijn ontbijt gebruik ik nu geen zuivel en gluten meer. Stapsgewijs ben ik zo al mijn eetgewoonten en keuzes aan het veranderen.

Onze avondmaaltijden waren al vers met veel groenten en zonder pakjes en zakjes, dus daar hoefde ik niet veel aan te veranderen. Wel ben ik bewust gaan minderen met vlees en kiezen we nu weer iets vaker voor vis.

Verder ben ik een flink aantal supplementen gaan gebruiken. Zo gebruik ik onder andere een biologische, goed opneembare actief foliumzuur (Vitakruid), een multi-vitamine voor zwangere vrouwen (dat is namelijk ook goed voor vrouwen die zwanger willen worden, van Vitakruid), Peruviaanse Maca (voor meer informatie check podcast 3), co-enzym Q10, magnesium en een goede visolie.

Dit is ook meestal de basis die ik aanraad voor vrouwen die een kinderwens hebben. Mijn advies is om echt op zoek te gaan naar een goed merk, die  goed opneembaar is, een hoge biologische beschikbaarheid.

Aan de slag met mijn eigen blokkades

Ook ben ik bezig geweest met mijn eigen mindset. Naast dat ik in mijn werk als Hypnofertility therapeute vrouwen help om hun onbewuste blokkades, stress of trauma’s op het zwanger worden op te lossen, ben ik bij mezelf ook op zoek gegaan naar mijn onbewuste blokkades. Voor mij persoonlijk was het wel duidelijk dat mijn blokkades te maken hebben met mijn vorige zwangerschap, de traumatische bevalling en de postnatale depressie die daarop volgde. Mijn lichaam wilde me voor een herhaling van dat alles beschermen en de makkelijkste manier daarvoor is niet meer zwanger worden.

Hypnofertility

Ik ben mijn eigen Zwanger Worden Traject gaan doen en mijn ingesproken zelfhypnose audio’s gaan luisteren. Deze zijn heerlijk ontspannen en rustgevend en het zorgt ervoor dat er in het onbewuste een proces gaat plaatsvinden zodat de blokkades kunnen worden opgeruimd.

Door deze techniek kun je jouw positieve eigenschappen verbeteren, dus bijvoorbeeld het vertrouwen in je lichaam, je innerlijke kracht of je geduld versterken. Met de ingesproken audio’s kan 80% van de vrouwen geholpen worden en de vrouwen die net meer nodig hebben, help ik 1-op-1 om dieperliggende trauma’s aan te pakken.

Daarnaast ben ik ook met mijn eigen coach, Twan Fenger, aan de slag gegaan. Twan is een coach speciaal voor dertigers, omdat dat over het algemeen een hele drukke periode is in je leven (kinderen, carrière etc). Hij heeft mij door middel van een tijdlijn therapie geholpen om deze trauma’s op te ruimen. Deze combinatie; mijn eigen audio’s en de therapie van Twan, heeft mij geholpen om de onbewuste blokkades op te lossen.

FertiliTEA

Ook ben ik aan de slag gegaan met mijn eigen FertiliTEA. Dat is thee die ik zelf maak met geneeskrachtige kruiden. Om een voorbeeld te noemen; het kruid monnikspeper zorgt er voor dat jouw lichaam makkelijker progesteron aanmaakt. Door allerlei combinaties met kruiden te maken, kan ik thee maken voor de verschillende momenten in je cyclus. Dit kan helpen om ook weer de balans tussen progesteron en oestrogeen te ondersteunen.

Wanneer je wilt starten met FertiliTEA, hebben we altijd eerst een consult waarin ik uitvraag wat je wensen en behoeftes zijn, daarna stel ik twee theemelanges voor je samen, die meewerken met je cyclus. Een makkelijke en lekkere ondersteuning dus!

Vraag het de fertiliteitsarts; Waarom zijn de wachttijden zolang en hoe ga je om met deze wachttijd?

Dr Kimiko Kleiman beantwoordt de luisteraarsvraag:

Dank je wel voor de goede vraag! De wachttijden zijn nu zelfs nog iets langer dan we normaalgesproken gewend zijn. Dat komt door de Covid-19. We hebben in 2020 een periode geen zorg kunnen geven en daar ondervinden we nu nog steeds hinder van.

 

Niet alle ziekenhuizen hebben altijd wachttijden en zeker ook niet allemaal even lang. Ook hangt het veelal af van het type behandeling. Maar de wachttijd voor de eerste afspraak heeft over het algemeen echt te maken met het hoge aantal nieuwe patiënten en daartegenover relatief weinig spreekuren c.q. medewerkers die de patiënten te woord kunnen staan.

Gek genoeg is het lastig om er een heel duidelijk antwoord op te geven, want in de 14 jaar dat ik werkzaam ben als arts is het eigenlijk niet anders geweest.

We proberen nieuwe patiënten zo snel mogelijk te zien, omdat ik als ervaringsdeskundige, maar ook mijn collega’s die dat niet zijn, heel goed beseffen dat de wens groot is en men graag snel geholpen wil worden.

De druk op de zorg is groot, dat weet inmiddels iedereen, maar dat geldt dus net zo goed ook voor de voortplantingszorg. En daarnaast willen we natuurlijk graag goede zorg blijven bieden en iedereen de zorg geven die zij verdienen.

meer over de podcast

In de deze aflevering #005 gaat het over de wachtweken (2WW). Die lijken soms ein-de-loos te duren! Je wilt zwanger worden, dat wil je sowieso al gisteren. Of je nu natuurlijk zwanger wilt worden of via IUI, IVF of ICSI, het is een test van je geduld. En dan heb je ook nog die twee weken wachten. Hoe ga jij die doorkomen? Wat kun je doen na je eisprong of terugplaatsing? Hoe kun je nu meer ontspannen en je kansen te verhogen?

De zwanger worden podcast is gemaakt door Lilian Kruse van BeeMom, hij verschijnt twee keer per week op woensdag en vrijdag.

Klik voor meer informatie over de podcast

Fertiliteitsarts Kimiko

In de rubriek vraag het de fertiliteitsarts, hoor je gepromoveerd arts Kimiko Kleiman, werkzaam bij het Dijklander ziekenhuis en haar eigen bedrijf Sakura Clinics 

Maak jouw plan
Wil jij een goed plan maken voor je kinderwens? Echt kunnen beslissen op basis jouw waarden, met alle elementen in kaart en duidelijk wat er in jouw onbewuste blokkeert? Start dan met de cursus volgende stap naar zwangerschap

Gratis
Wil je de gratis zwanger worden audio luisteren van BeeMom? Klik hier 

Reageer
Vond je de aflevering leuk en waardevol? Geef beoordeling, bijvoorbeeld 5 sterren en een reactie achter. Dan kunnen andere wensmoeders de show makkelijker vinden.

Vraag?

Heb je een (luisteraars)vraag of wil je iets delen? Mail naar podcast@beemom.nl 

Meer
Smaakt deze podcast naar meer en wil je de podcast steunen? Wordt dan vriend van de podcast 

beemom gratis audio zwanger worden ontspannen hypnofertility hypnose mp3
miskraam verwerken
Lilian Kruse zwanger worden met hypnose

Hypnotherapeute gespecialiseerd in
v
ruchtbaarheid

Lilian Kruse

“Ik help vrouwen die al heel lang zwanger willen worden, weer  vertrouwen te krijgen in hun lichaam en rust in hun hoofd, waardoor hun kansen enorm vergroten”

Wil je reageren op dit blog?

Laat onderaan de pagina je reactie achter

 

Geef een antwoord