Dit is hoe je de wachtweken overleeft
27 januari 2021 

Dit is hoe je de wachtweken overleeft

De Wachtweken...

De wachtweken (2WW) van je cyclus lijken soms ein-de-loos te duren! Je wilt zwanger worden, dat wil je sowieso al gisteren. Of je nu natuurlijk zwanger wilt worden of via IUI, IVF of ICSI, het is een test van je geduld. En dan heb je ook nog die twee weken wachten. Hoe ga jij die doorkomen? Wat kun je doen na je eisprong of terugplaatsing? Hoe kun je nu meer ontspannen en je kansen verhogen?

Ik voel iets… Zal het dan toch?

Bij elk kwaaltje tijdens die wachtweken denk je; betekent dit dat ik zwanger ben? Of betekent dit nou juist dat ik weer ongesteld ga worden? De kwaaltjes van een vroege zwangerschap en een komende menstruatie komen aardig met elkaar overeen.

Vroege testen geven geen zekerheid

Je kunt jezelf helemaal gek maken en alles wat je voelt opzoeken op Google of heel vroeg gaan testen, maar dat is een valse manier van zekerheid zoeken. Want geeft jouw test in een vroeg stadium negatief aan, dan zegt dat nog niets, want je bent dan vaak gewoon te vroeg om het HCG in je urine te meten. Dit vroege testen of het zoeken op Google van symptomen voedt juist je onzekerheid, dus probeer dat te vermijden.

En heb je wel een positieve test, maar heb je bloedverlies. Dit kan erbij horen en raak niet meteen in paniek. Je kunt altijd even contact opnemen met jouw arts of verloskundige om je hierin gerust te laten stellen.

Hulp bij geduld houden

Soms is het lastig, dat wachten in de wachtweken. Jezelf beheersen om niet (te) vroeg te testen en je hoofd cool te houden. Gelukkig kan ik je heel snel daarbij helpen met de Overleef de wachtweken mp3, een zelfhypnose audio die direct helpt om geduld te houden, vertrouwen te krijgen en te ontspannen. Je bestelt hem hier

Sta stil bij je gedachten, maar laat ze ook weer los

Natuurlijk mag je aandacht besteden aan wat je in die wachtweken voelt of denkt, maar probeer het dan ook weer van je af te laten glijden. Er zijn natuurlijk veel manieren voor om je hierbij te helpen. Ik visualiseer altijd dat ik mijn gedachte in een auto stop op een drukke snelweg en op die manier laat ik deze wegrijden. Dit blijf ik herhalen als die gedachte weer terugkomt. Dit voorkomt voor mij dat ik hierover blijf piekeren en erin blijf hangen.

Wat je moet weten over de tweede helft van je cyclus

Het is wel belangrijk om wat dingetjes te weten over de tweede helft van je cyclus (‘the two week wait”). Zo neemt de hoeveelheid progesteron na jouw ovulatie enorm toe. Om je uit te leggen wat progesteron nou precies is, heb ik het boek van Grada van den Dool erop nageslagen. Progesteron zorgt voor de innesteling en de doorgroei van het embryo in de baarmoeder. Het hormoon wordt geproduceerd in de eierstok door het gele lichaampje (=het overblijfsel van de follikel) na een eisprong. Als er geen zwangerschap is, krijgt het gele lichaam een seintje om de progesteronproductie te stoppen en volgt er een menstruatie. Als er wel een zwangerschap is, zorgt dit zwangerschapshormoon ervoor dat er progesteron aangemaakt blijft worden. Dit progesteron zorgt dan voor de ontwikkeling van de placenta en later ook voor aanmaak van moedermelk.

Progesteron en oestrogeen, samen in de speeltuin op de wip

Het is dus de bedoeling dat, in de tweede helft van je cyclus, de progesteron domineert. Progesteron en oestrogeen moeten elkaar hierin afwisselen (zie het voor je als een wip in de speeltuin). Dit gaat overigens niet altijd op de juiste manier en dan spreken we over onbalans in de hormonen.

Oestrogeen-dominatie

Het kan verschillende oorzaken hebben waarom oestrogeen de overhand houdt. Ik noem even een aantal voorbeelden; pesticiden op groente en fruit (dus koop biologisch en onbespoten), de anticonceptiepil (maar die slik je vast niet meer), in hele kleine mate zit het ons drinkwater en overgewicht kan een te hoge oestrogeenspiegel veroorzaken. Ook het eten (en drinken) van teveel suiker, snelle koolhydraten of soja heeft invloed. Dit zijn echt grote aanmakers van oestrogeen.

Dus is jouw oestrogeen te hoog, is automatisch jouw progesteron te laag en dat zorgt voor een verminderde vruchtbaarheid. Tekenen van progesteron tekort zijn onder andere pijnlijke tepels en een korte menstruatie (drie dagen of minder bloedverlies).

Wat kun je doen om de balans te verbeteren?

Door koffie en suiker te laten staan, kun je al een grote stap zetten om dit te verbeteren. Ook dragen rust en voldoende slaap positief bij, want progesteron is altijd in strijd met cortisol (= je stresshormoon). Voor je oerbrein wijst een te hoog cortisol op moeite doen om te overleven en overleven gaat natuurlijk in je brein voor voortplanten, dus dat heeft invloed op je vruchtbaarheid.

Ook is het belangrijk om voldoende water te drinken en dat het liefst gezuiverd water. Onvoldoende water zorgt ook voor een verminderde progesteron aanmaak.

Een compleet inkijkje in jóuw aandachtspunten met de EMB-bloedtest

Ik deel hier natuurlijk wat algemene tips en je kunt hierover ook honderden tips op internet vinden, maar wil je specifiek voor jou weten hoe het zit met jouw hormoonbalans, zou je eens kunnen overwegen om een EMB-bloedtest te laten doen. Het is belangrijk iemand te zoeken die echt verstand heeft van voeding en hoe hij of zij deze test moet interpreteren (bijvoorbeeld een orthomoleculair therapeut). Zo weet je wat specifiek voor jouw lichaam belangrijk is en waar jij je op kunt richten om dit te verbeteren met bijvoorbeeld jouw voeding of supplementen.

Zelf werk ik samen met Lavinia Frantzen en Sanne van FitFoodFab, maar zoek gerust een therapeut bij jou in de buurt als je hierin geïnteresseerd bent.

Wat doe ik zelf om mijn kansen te vergroten?

Zoals je in podcast 1 hebt kunnen horen, ben ik momenteel ook bezig voor een tweede kindje en dat gaat helaas niet vanzelf. Omdat ik veel vragen krijg over de dingen die ik doe of heb gedaan, wil ik een aantal dingen graag met jullie delen. Maar nogmaals, wat voor mijn lijf goed is, kan voor jou weer heel anders zijn, dus zorgt dat je goed advies krijgt hierover.

Zelf heb ik een EMB test laten uitvoeren en daar kwam uit dat mijn voortplantingshormonen goed in balans zijn, maar bij mij was er een intolerantie zichtbaar, waardoor ik soms last heb aan mijn darmen. Nu probeer ik zoveel het gebruik van zuivelproducten (vooral koezuivel), gluten en suiker te verminderen.

Leg de lat niet te hoog; kleine stapjes!

Bewust spreek ik over ‘verminderen’, want ik ben bezig om dit in haalbare stapjes te verbeteren. Zo ben ik begonnen met het verbeteren van mijn ontbijt en bij mijn ontbijt gebruik ik nu geen zuivel en gluten meer. Stapsgewijs ben ik zo al mijn eetgewoonten en keuzes aan het veranderen.

Onze avondmaaltijden waren al vers met veel groenten en zonder pakjes en zakjes, dus daar hoefde ik niet veel aan te veranderen. Wel ben ik bewust gaan minderen met vlees en kiezen we nu weer iets vaker voor vis.

Verder ben ik een flink aantal supplementen gaan gebruiken. Zo gebruik ik onder andere een biologische, goed opneembare actief foliumzuur (Vitakruid), een multi-vitamine voor zwangere vrouwen (dat is namelijk ook goed voor vrouwen die zwanger willen worden, van Vitakruid), Peruviaanse Maca (voor meer informatie check podcast 3), co-enzym Q10, magnesium en een goede visolie.

Dit is ook meestal de basis die ik aanraad voor vrouwen die een kinderwens hebben. Mijn advies is om echt op zoek te gaan naar een goed merk, die goed opneembaar is, een hoge biologische beschikbaarheid.

Aan de slag met mijn eigen blokkades

Ook ben ik bezig geweest met mijn eigen mindset. Naast dat ik in mijn werk als Hypnofertility therapeute vrouwen help om hun onbewuste blokkades, stress of trauma’s op het zwanger worden op te lossen, ben ik bij mezelf ook op zoek gegaan naar mijn onbewuste blokkades. Voor mij persoonlijk was het wel duidelijk dat mijn blokkades te maken hebben met mijn vorige zwangerschap, de traumatische bevalling en de postnatale depressie die daarop volgde. Mijn lichaam wilde me voor een herhaling van dat alles beschermen en de makkelijkste manier daarvoor is niet meer zwanger worden. (Wil jij ontdekken wat je onbewuste blokkades zijn? Klik hier)

Overleef de wachtweken MP3

Soms is het lastig, dat wachten in de wachtweken. Jezelf beheersen om niet (te) vroeg te testen en je hoofd cool te houden. Gelukkig kan ik je heel snel daarbij helpen met de Overleef de wachtweken mp3, een zelfhypnose audio die direct helpt om geduld te houden, vertrouwen te krijgen en te ontspannen. Je bestelt hem hier


Gratis workshop 


Wil je meer tips om je vruchtbaarheid te verbeteren, weer rust te krijgen in je hoofd en vertrouwen in je lichaam? Kom dan naar de gratis workshop Pak de controle over je vruchtbaarheid. Online en privé te volgens in de vorm van een webinar. Kijk hier voor de volgende datum en om je aan te melden

Over de schrijver
Ervaringsdeskundige vruchtbaarheidsproblemen, IUI en IVF. Gespecialiseerd in vruchtbaarheid. Uniek in Nederland en België met haar succesvolle Hypnofertility. Die vrouwen helpt vruchtbaarheid te verbeteren, meer rust in hun hoofd en vertrouwen in hun lichaam te krijgen
Reactie plaatsen