Je bekijkt nu Geen koffie tijdens je kinderwens en cafeïnevrije alternatieven
koffie alternatieven test

Geen koffie tijdens je kinderwens en cafeïnevrije alternatieven

Koffie en cafeïne tijdens je kinderwens is niet handig

In deze podcast sta ik als echte koffieleut stil bij koffie tijdens je kinderwens. Waarom is dat niet goed voor je? En wat zijn dan goede alternatieven? Want toen ik mijn koffie en cafeïne ging minderen, maakte ik onbewust een paar fouten. Bovendien deed ik een koffietest met koffiealternatieven, een onverwachte uitslag. Luister de hele aflevering hier boven.

 

Koffie; het goede nieuws

Nou zijn er natuurlijk ook voordelen aan koffie. Ten eerste is het lekker, hahaha, en het geeft je een oppepper in je concentratie (tijdelijk). Maar er zitten ook bepaalde stoffen in die goed voor je zijn, zoals antioxidanten en polyfenolen, dit zijn gezonde plantenstoffen. Gelukkig kun je deze ook uit groenten en fruit halen.
 

Waarom koffie niet goed voor je is

Het begint bij cafeïne. Cafeïne blokkeert namelijk de neurotransmitter adenosine; welke het signaal afgeeft dat je moe bent. En laten we eerlijk zijn, we willen ons niet moe maar fit voelen. Als gevolg van de blokkade gaan je hersenen meer receptoren maken. Waardoor jij je na een tijdje dus weer moeier voelt en meer zin krijgt in koffie. En zo raken we verslaafd. 

Wat je hormonen doen door koffie

Een andere heel belangrijke is natuurlijk wat je hormonen doen als we koffie drinken. Nou, allee voeding heeft invloed op onze hormonen. Maar koffie heeft invloed op stress, slaapproblemen, schildklierproblemen, maar ook angst en auto-immuunziektes. Verder beïnvloed het je suikeropname, je darmfunctie en ga zo maar door. Meer dan ik dacht.

Bloed glucose niveau en behoefte aan suiker

Dit was voor mij een eyeopener. Koffie laat je bloedglucosespiegel schommelen, waardoor je meer trek krijgt in zoetigheid en meer cortisol aan gaat maken. Dat gaat ten kostte van je progesteron (wat je nodig hebt om zwanger te worden) en zorgt voor een extra belasting van je bijnieren (uitputting zorgt voor burn-out). Boevendien zorgt die schommeling voor trillerige handen en hoofdpijn. 

Last van je darmen

Wanneer je al gevoelige darmen hebt, zoals prikkelbaren darm syndroom of leaky gut, dan kan koffie dat verergeren. We herkennen het wel dat na wat koffie we wat sneller naar de wc moeten. Voor gezonde darmen is dat geen probleem, maar in sommige gevallen kan het je darmslijmvlies aantasten.

Oestrogeendominatie door koffie

Hoewel oestrogenen in verband worden gebracht met vruchtbaarheid, is het niet, hoe meer hoe beter. Vrouwen met PCOS hebben vaak oestrogeendominatie en problemen met hun vruchtbaarheid. Als je oestrogenen uit balans zijn, is je progesteron ook vaak uit balans. Bovendien kun je last krijgen van migraine, pijnlijke menstruaties en overgewicht.

Nog meer negatieve effecten van koffie

Ok, als je tot nu toe nog niet overtuigd was om koffie te laten staan, heb ik hier nog wat negatieve effecten voor je. Koffie remt de omzetting van je schilklier hormonen. Koffie reageert als gluten in je lichaam, dus uitkijken als je intolerant bent (zijn de meeste mensen). Koffie kan chronische ontstekingen bevorderen. Koffie drijft vocht af uit je lichaam. Koffie bevat schimmels door het verwerkingsproces.

Decaf of cafeinevrije koffie beter?

Ok, nu denk je wellicht, dan doe ik voortaan cafeïnevrije koffie. Daar zijn goede opties voor, zie hieronder mijn test. Maar het blijft koffie en die koffie is dan ook nog eens door een verwerkingsproces gegaan om de cafeïne er uit te halen. Sommige sites maken je bang dat dit een slecht en chemisch proces is, andere sites zeggen dat het meevalt en zelfs binnen de “biologische” keuring kan vallen. Ik doe er niet zo moeilijk over, maar drink max. 1 kopje per dag.

Verandering

Verandering is soms lastig. Helemaal geen koffie meer leek mij een hel. Toch zie ik de voordelen. Daarom ben ik eerst (doe kleine stapjes!) gaan minderen met koffie. Van 5 a 6 koppen naar 1 a 2 koppen. Dat scheelde al een hoop en ging makkelijker dan ik dacht. Vervolgens verving ik de groene en zwarte thee voor rooibos en kruidenthee.  Inmiddels ben ik toe aan een volgende stap. Koffie echt vervangen. Om te weten welke alternatieven nou echt lekker en goed zijn, heb ik de supermarkt, de Holland & Barret en het internet af gespeurd en uiteenlopende dingen besteld. Van cafeïnevrije koffie, chicory koffie tot mushroom koffie! Ik was super benieuwd en had de uitslag niet verwacht!

De alternatieve koffie test uitslag

Ik heb dus 9 verschillende koffie alternatieven met elkaar vergeleken. Het is een beetje appels met peren, maar er was een duidelijke uitslag waar ik wat mee kan. Daar gaat het om. Op volgorde van mijn persoonlijke voorkeur:

#1 Predator Ground adaptogen coffee De winnaar! Super lekker en goed voor je. Dit is dus geen koffie maar heeft wel een koffie achtige smaak, het bevat mushrooms als Lion’s Mane en goede plantaardige supplementen als Ashwagandha, die je stressniveau dus juist verminderen en stabiliseren. Beste van alle werelden! Ik had niet verwacht dat ik deze ook zo lekker zou vinden. Enige nadeel was dat er een beetje zanderige smaak aan zat, maar dat was met een papieren theefilter zo opgelost. De prijs is redelijk hoog, maar in dit geval heb ik het ervoor over. Voor jullie heb ik daarom een kortingscode geregeld. Met de code PL10 krijg je 10% korting. KLIK HIER

#2 AH Instant Goud Cafeïnevrij Op een goede tweede plek, door goede smaak en prijs. Ik beperk me tot 1 kopje, zie verhaal over cafeïnevrij proces.

#3/4/5 Alles van Chikko not Coffee (Chicory, Spelt en Curcuma Latte) Verrassend lekker, maar persoonlijk zou ik het niet meer kopen.

#6 Nescafé Gold decaf rijk en zacht Lekker van smaak, maar ruikt minder goed en duurder dan AH


#7 Nescafé Gold Cappuccino decaf
Zachte smaak, maar bevat (natuurlijk) melk.

#8 Mushroom cups Prettig per kopje verpakt, maar erg duur

#9 A. Vogel Bambu Biologische koffievervanger Gewoon echt niet lekker, afrader!

Thee enzo

Natuurlijk kun je ook gaan voor thee. Ik ben inmiddels enorm fan van de cafeïne vrije rooibos thee varianten. Daar zijn ook zoveel verschillende van op de markt, dat ik besloten heb daar ook een proeftest van te gaan doen. Ik houd je op de hoogte.

Conclusie

Zelf ga ik vanaf nu zoveel mogelijk over op Predator Ground adaptogen coffee, AH Instant Goud Cafeïnevrij en rooibos thee. Een onverwachte uitslag vond ik zelf. Ik zou namelijk voorheen nooit mushroom coffee van die prijs of de goedkope AH oploskoffie hebben gekocht. Maar de test en de voordelen hebben me overtuigd. Laat je verrassen en bestel ook eens de Predator koffie.

cafeïnevrije koffie test

Geef een antwoord