Ik ben lief

voelen gevoel hypnose hypnofertility beemom lilian kruse zwanger worden tips

“Ik ben lief” Als je dit nooit over jezelf zou zeggen, hardop of in je hoofd, blijf dan lezen.

Want ik en mijn klanten zijn meestal niet zo lief. Wel tegen anderen hoor. Jeetje, het zijn vaak vrouwen die voor iedereen zorgen, iedereen helpen en nooit iets onaardigs zeggen. Maar ze zijn niet lief voor zichzelf, tegen zichzelf. En dan bedoel ik voornamelijk alle gedachtes in hun hoofd over zichzelf. Hun kritische mind maakt overuren. Dit deed ik niet goed, dat kan beter, wat zullen anderen wel niet denken… Herkenbaar?

Het is een vorm van bestraffend perfectionisme. En het wordt vaak nog beloond ook. Want wat is onze omgeving weer blij als we fantastisch werk leveren. Als we klaar staan voor Jan en alleman. Maar ze zien niet wat wij daarvoor aan de kant hebben gezet. Ons gevoel, onze tijd, onszelf en onze vriendelijke gedachtes.

Ik heb nogal vaak last van gedachtes met het werkwoord ‘moeten’. Ik moet dit en ik moet dat. Ik ben echt ontzettend streng en onaardig voor mezelf. Ik moest ook dit blog schrijven van mezelf. En eigenlijk 3 dagen geleden al. Wat zullen mijn lezers wel niet denken, dat ik nu pas hier mee kom? Ik moet elke week een ontzettend waardevol blog schrijven, anders ben ik niet betrouwbaar/waardevol/goed genoeg.

En als jij dit leest, denk je misschien. Nou, nou Lilian, zo erg is dat toch niet? Ik heb het niet gemist. Waar heb je het over? Want als je naar een ander kijkt is diegene maar gewoon een mens, is het niet? Maar als je naar jezelf kijkt, zijn er vaak andere maatstaven. Want geeft toe, je maakt je zelf ook wel eens druk of je het goed genoeg doet. Je werk, je relaties, het zwanger worden…

Om hiermee om te gaan, dat kritische, onaardige, perfectionistische stemmetje in mijn hoofd, heb ik een hele rij aan oefeningen en tips. Vandaag ga ik er maar 1 delen. De perfectionist in mij wil er een heel boekwerk over schrijven, alle tips die ik weet benoemen… Maar ik weet ook. Het is beter om echt iets te doen met 1 tip, dan overweldigt te worden met 101 tips. Dus hier komt ie.

1-2-3

Ja serieus. Dat is de hele tip, 1 2 3. Het gaat om waarnemingsposities. De eerste (1) waarnemingspositie, is kijken vanuit je eigen ogen. Dan hoor je dus dat stemmetje. De tweede (2) positie, dan kijk je vanuit de ander. Dus net als hierboven, dan bedenk ik wat de ander zal denken. Maar dan ook echt vanuit hun perspectief. Dus niet waar IK bang voor ben wat ze denken. Maar wat ik zou denken als ik hen was. En dan (3) de vlieg op de muur. Die kijkt van een afstandje naar de situatie, net als een vlieg op de muur. Zonder emotie, zonder oordeel. Die heeft het overzicht.

Als je last hebt van die kritische stem, ga dan eens alle 3 de posities af. Leef je per positie helemaal in en schrijf op wat je ziet, denkt, hoort en voelt. Herhaal daarna nog een keer alle posities indien nodig. Let maar op dat het dan opeens een stuk duidelijker en luchtiger voelt. Succes!

P.s. Wil je ook die 100 andere tips en wat hulp bij het indammen van die kritische stem in je hoofd? Maak eens een afspraak voor een eerste sessie

Geef een reactie

Sluit Menu
×
×

Winkelmand