Voeding en zwanger worden
voeding en zwanger worden

Voeding en zwanger worden

Voeding, leefstijl, hormonen en de invloed op het zwanger worden

Aflevering 12 van de podcast gaat het over voeding en zwanger worden. Welke aanpassingen maak je in je leefstijl en hoe bepaal je dat? Wat is er goed voor je vruchtbaarheid? Naast orthomoleculair adviseur en hormoon coach Sanne van Fitfoodfab, vraag ik ook fertiliteitsarts Kimiko hoe zij over voeding denken. Luister dan de podcast! zie hierboven aflevering #012 van de Zwanger worden podcast, of ga naar je favoriete podcast app.

Jouw hormoonbalans verbeteren

Ik interviewde ik Sanne Buren (38 jaar) van FitFoodFab. Zij is hormoontherapeute en leefstijlcoach. Zelf heeft Sanne de hormoonstoornis PCOS en rond haar 30e is zij zich gaan verdiepen in de werking van haar eigen lichaam om ervoor te zorgen dat, mocht zij kinderen willen, dat haar lichaam daar ook klaar voor zou zijn. Bij PCOS zijn je hormonen niet in balans en heb je veelal geen of in ieder geval een hele onregelmatige cyclus. Ook bij Sanne bleef haar menstruatie uit en daar is haar zoektocht begonnen. Zij leerde alles over de impact die voeding en leefstijl hebben op het verbeteren van jouw hormoonbalans

Sanne had zelf PCOS

Inmiddels is zij van geen menstruatie naar een mooie regelmatige cyclus gegaan en kan zij zelfs haar eisprong lichamelijk voelen. Momenteel heeft zij geen relatie, maar ze zorgt ervoor dat haar lichaam er klaar voor wanneer het zich aandient of wanneer zij de drang voelt om het alleen te gaan doen.

PCOS is dus een hormoondisbalans. Je maakt te veel eicellen aan en één van de symptomen is ook dat je cystes op je eierstokken kan krijgen. Verder had Sanne zelf last van overgewicht, waren haar mannelijke hormonen te hoog en kreeg zij last van overbeharing. Veel (huis)artsen geven eigenlijk aan dat er niet zoveel aan te doen is.

Aan het werk met een hormoonfactortrainer om haar hormoonbalans te verbeteren

Als eerste stap is Sanne gestopt met de pil en is Sanne zelf gaan zoeken naar mogelijkheden om haar hormoonbalans te verbeteren. Zij kwam in contact met een hormoonfactortrainer, die opgeleid was door Ralph Moorman. Zij heeft Sanne op weg geholpen en daar is ook haar liefde voor deze materie geboren. De uitkomst van zo’n hormonale zoektocht en de manieren om dit te verbeteren verschillen natuurlijk per persoon, maar Sanne is toen radicaal gestopt met het eten van suikers en snelle koolhydraten, dus tijdelijk ook geen fruit, geen brood, geen pasta’s. Daarna is zij dat weer langzaam op gaan bouwen, maar het resulteerde er wel in dat Sanne ging afvallen en na drie maanden kwam zelfs haar cyclus alweer op gang. Dat was een feestje voor Sanne en het werd gevierd met een taartje.

Insulineresistentie is één van de symptomen van PCOS

Het was een eentonig eetpatroon, maar gelukkig maar tijdelijk en het wierp snel zijn vruchten af. Ook een symptoom van PCOS is insulineresistentie. Dat betekent dat jouw lichaam moeite heeft met het reguleren van je bloedsuikerspiegel. Dat is ook de reden dat Sanne altijd goed overweegt om bijvoorbeeld een taartje wel of niet te nemen. Ze weet dat ze na het eten van suiker de hele dag bezig is met eten, kan ze extreem moe kan worden en slaapt ze daardoor vaak slecht. Dus iedere keer de overweging; is deze traktatie het waard of niet? En als je het dan neemt, geniet er dan met volle teugen van!

Hoe doorbreek je jouw voedingspatroon en houd je het vol?

Maar hoe houd je dit nu vol? Het is natuurlijk moeilijk om eetpatronen te doorbreken, maar bewustwording is echt stap 1. Besef wanneer je naar de koektrommel grijpt of in de koelkast op zoek gaat naar wat lekkers, zodat je bewust een andere keuze kunt maken. Hier zijn natuurlijk ook trucjes voor en deze trucjes komen veelal uit NLP. Deze pas ik ook zelf toe in mijn trajecten.

Ook is het aanleren van een andere manier van koken niet van de één op andere dag aangeleerd. Dit is een weg die je stap voor stap aan kan gaan. Laat de koolhydraten (en hun vervangers) weg en kies voor extra groente op je bord. Zorg dat het er mooi uitziet en lekker smaakt. Sanne noemt bijvoorbeeld het maken van een curry. Daarin kun je zoveel groente stoppen en dat komt het gerecht alleen maar ten goede. En nog een voordeel; je kunt er gerust 12 porties van maken en lekker invriezen. Lekker makkelijk ook nog!

Sanne kan je helpen in jouw zoektocht naar een beter voedingspatroon

In haar coaching trajecten helpt Sanne ook bij het zoeken naar passende gerechten bij jouw doel. Het bepalen van het doel is echt essentieel voor jezelf om het te kunnen volhouden. In plaats van te zeggen dat je 10 kilo wilt afvallen, kijk naar de emotie die erachter zit. Is dat een kinderwens? Gezondheid? Dat maakt het veel tastbaarder, als het doel blijft ’10 kg afvallen’ zal je waarschijnlijk iedere maandag weer opnieuw moeten beginnen.

Bij de start van een traject bij Sanne stelt ze voor jou een weekmenu samen en houdt ze uiteraard rekening met de dingen die jij wel en niet lust, binnen het gezonde eetpatroon. Op deze manier kun je langzaam gaan veranderen en bewuster worden in jouw keuzes. Ook ga je na een aantal weken een eigen weekmenu samenstellen en deze zal Sanne dan checken op de bouwstenen en waar nodig samen met jou aanpassen.

Voldoende bouwstoffen tot je nemen is essentieel voor de hormoonbalans

Het is erg belangrijk om wel voldoende bouwstoffen (vooral groente, complexe koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten) tot je te nemen, omdat jouw lichaam dat ook nodig heeft om de hormoonbalans te behouden. Belangrijke eiwitbronnen zijn vlees, vis, peulvruchten, tempé en zuivel en voorbeelden van gezonde vetten zijn avocado’s, noten, goede olijfolie of bak lekker in grasroomboter of kokosolie.

Heb je een kinderwens? Deze factoren zijn van belang voor jouw hormoonbalans.

Als je zwanger wilt worden is het belangrijk om uit te zoeken hoe jouw balans is tussen sporten, rust, stress en ontspanning, maar zeker ook voeding en let dan ook echt op de gezonde bouwstoffen. Maar het reduceren van stress is echt heel erg belangrijk zodat jouw hormonen op de juiste manier gebruikt en aangemaakt worden.

Het mooie is dat ik in mijn praktijk bij Hypnofertility de meeste aandacht besteed aan het stukje mindset, maar dit ook altijd combineer met globale adviezen rondom voeding, bewegen en ontspanning. Mind en lichaam werken zo mooi samen, dat je moet zorgen dat het echt in balans is.

Ga niet zelf aan de slag met supplementen, maar laat je adviseren!

Sanne benadrukt ook nog extra dat echt de adviezen per persoon verschillen. Veel groenten en gezonde vette vis is natuurlijk voor iedereen goed, maar ga niet zelf rommelen met supplementen omdat je op internet hebt gelezen dat iets bij iemand goed werkt. Dit kun je het beste door een therapeut laten bepalen, zodat je de juiste keuzes kunt maken en niet het tegenovergestelde effect gaat krijgen.

De EMB-bloedtest

In haar praktijk werkt Sanne ook met de EMB bloedtest. Dit heeft voluit de Energetische Morfologische Bloedtest (EMB). De test kan verschillende verstoringen in het lichaam aantonen en daarmee een verklaring geven voor de klachten waar jij mogelijk al langere tijd mee rondloopt, zoals vermoeidheid, stemmingswisselingen, huidklachten, concentratieproblemen of darmklachten.

Met een paar druppels bloed uit je vinger krijg je uitgebreide informatie over de conditie van je lichaam. Zo kunnen er signalen naar voren komen van een eventuele vitaminen- en mineralentekort, voedselsensitiviteiten en of er zich parasieten, schimmels en/of bacteriën in je darm bevinden. Daarnaast wordt ook gemeten of er sprake is van een toxische belasting, een hormonale disbalans, of je stresswaarden te hoog zijn en nog veel meer. Uiteraard hoort hier een intake- en adviesgesprek, zodat Sanne het je precies kan uitleggen en jou advies rondom voeding en leefstijl kan geven. De EMB-bloedtest is een mooie aanvulling op een reguliere bloedtest bij de huis- of fertiliteitsarts en zeker geen vervanging.

Kleine stapjes en lief zijn voor jezelf; dan houd je het vol!

Natuurlijk is het makkelijk om heel gestrest te raken van alle adviezen en veranderingen die nodig zijn. Sanne geeft aan dat het echt het beste werkt om kleine stapjes te maken, te kijken naar de quickwins en goed voor ogen te houden waarom je het doet en wilt veranderen. En vier je successen bewust! Complimentjes zijn echt belangrijk om liever voor jezelf te zijn. Hoe strenger je bent voor jezelf, hoe meer stress je houdt in je lichaam. En stress remt al het goede vaak weer af en zorgt weer voor disbalans, dus een mooie reden om daar op te letten! Het hoeft niet in één keer perfect, gun jezelf de tijd. Het is een continue persoonlijke ontwikkeling en daar mag je af en toe naar kijken wat je kunt verbeteren, maar het belangrijkste; kijk wat voor jou werkt. Iedere stap is er eentje en houd je doel voor ogen….

 

Quote van Sanne:

“You can’t make everyone happy, you’re not an avocado”

Doe het altijd voor jezelf en niet voor een ander. Sanne kreeg voorheen vaak te horen; eet niet zoveel, want je bent te zwaar en nadat ze haar voedingspatroon had aangepast, kreeg ze verwijten dat ze wel “normaal” moest blijven eten. Dus tja, jouw omgeving zal altijd een mening hebben, maar voel wat jij nodig hebt om jouw doel te bereiken en je hoeft geen verantwoording af te leggen aan een ander. Sla af wat je aangeboden wordt, maar wat je niet wilt eten of drinken, voel je daar nooit schuldig over. Het is goed, ook zonder uitleg van jouw kant.

Luisteraarsvraag van Joyce: Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Zelf zit Joyce momenteel tussen IUI en IVF traject in en geeft ze aan dat er zoveel te vinden is online over voeding, supplementen en ga zo maar door. Maar waar begin je nou? Sanne geeft aan dat het zoeken op internet nooit helemaal passend is bij jou als persoon en voor jouw lichaam. Ga aan de slag met een orthomoleculair therapeut zodat je echt weet wat bij jouw lichaam past en niet een tegeneffect creëert.

beemom gratis audio zwanger worden ontspannen hypnofertility hypnose mp3

Geef een reactie