Je bekijkt nu Wat is fertiliteitsyoga of vruchtbaarheidsyoga?
fertiliteitsyoga

Wat is fertiliteitsyoga of vruchtbaarheidsyoga?

Fertiliteitsyoga of Vruchtbaarheidsyoga

We kennen allemaal wel diverse soorten yoga, van hele rustige tot krachtige yoga, maar er bestaat ook zwangerschaps- en fertiliteitsyoga. Ingrid Walstra geeft fertiliteitsyoga, al noemt zij het vruchtbaarheidsyoga. Ze is tevens ervaringsdeskundige als het gaat om een lange en moeizame kinderwens. Ik interviewde haar voor de Zwanger Worden Podcast.

Haar vruchtbaarheidsreis

Voordat ik dieper in ga op fertiliteitsyoga, vroeg ik naar Ingrids eigen ervaring met zwanger worden. Haar reis begon ruim 10 jaar geleden. Samen met haar man hebben ze een kinderwens, maar helaas wilde zwanger worden op de natuurlijke manier niet lukken. Na 2 jaar ‘oefenen’, werden ze doorverwezen naar het ziekenhuis. Daar onderging ze diverse IUI behandelingen, een IVF en een ICSI behandeling. Tot haar grote vreugde resulteerde dat in een zwangerschap en na 9 maanden een gezonde zoon.

Een tweede kinderwens

Een jaar na de geboorte van haar zoon, volgt de wens voor een tweede kindje. Maar  na 3 ICSI pogingen was er nog geen succesvolle zwangerschap. Er volgde een ‘time-out’ van ongeveer een jaar. Daarna besloot ze in het buitenland verder te gaan. In België ontstond er na één ICSI behandeling wel een zwangerschap en werd ze gelukkig moeder van een dochter.

Een fysiek en emotioneel zware reis

“De weg die je dan bewandelt zit vol ups en downs, zowel fysiek als emotioneel vergt het veel van je. Ik miste in deze periode van mijn levensreis het contact met gelijkgestemden” vertelt Ingrid. Dit heeft haar gebracht tot het opzetten van vruchtbaarheidsyogalessen binnen haar eigen yogastudio.

Wat is fertiliteitsyoga/vruchtbaarheidsyoga?

Vruchtbaarheidsyoga zijn speciaal ontwikkelde yogalessen voor vrouwen die al enige tijd een kinderwens hebben, maar waarbij een zwangerschap nog op zich laat wachten. Het lang wachten op een zwangerschap en (voor sommigen) het volgen van een vruchtbaarheidstraject in een ziekenhuis of fertiliteitskliniek kan gepaard gaan met lichamelijke en mentale spanningen.

Je lichaam aanvoelen en leren loslaten

Door het volgen van vruchtbaarheidsyoga leer je weer in contact te komen met je lichaam, je leert spanningen aanvoelen en loslaten, en zorgt ook voor een betere doorbloeding van o.a. je schildklier, de (bij)nieren en het bekkengebied. Sommige ervaren ook mentale veranderingen tijdens de lessen. Deze andere manier van denken draagt bij aan het beter in je vel zitten en werkt door op je algehele gezondheid.


De rol van de ademhaling

Je ademhaling heeft een heel belangrijke rol tijdens alle oefeningen in de vruchtbaarheidsyoga. Ingrid: “Ik leer je hoe je ademhaling er voor kan zorgen dat je loslaat, maar ook dat je ademhaling je een boost van energie kan geven. Je wordt je bewust van jouw manier van ademhalen. De ademhalingstechnieken kun je op elk gewenst moment van de dag inzetten en hiervan profiteren. Kortom, er komt weer een betere energieverdeling en je wordt lichamelijk en geestelijk sterker.”


Ervaar het met deze ademhalingsoefening:

  • Kom in een ontspannen houding zitten (beide voeten op de grond en een rechte rug) of liggen
  • Plaats je handen op je buik en sluit je ogen
  • Breng dan je aandacht in je handen. Als vanzelf ervaar je dat de adem onder je handen voelbaar komt en gaat.
  • Volg haar ritme maar en wordt je bewust van de ademstroom die op dit moment bij jou aanwezig is.
  • Door deze zachte en ruste aandacht naar binnen, merk je snel dat je meer en meer ontspannen ademhaalt.
  • Maak vervolgens je uitademing iets langer dan je gewend bent, zonder dat je dit forceert. Je mag hierbij door je neus of mond uitademen
  • De zachte en lange uitademing zorgt er voor dat zuurstof en prana (levensenergie) voldoende tijd krijgt om rond te reizen en opgenomen te worden in je lichaam.
  • Al na een aantal minuten, kun je de fysieke rust en ontspanning ervaren. Maar ook merk je snel dat je je lichaam meer energie geeft.

 

Wat is het verschil met ‘gewone’ yoga?

De yoga richt zich fysiek op de goede doorbloeding van specifieke organen en het loslaten van blokkades. Maar ook op de mentale reis van een onvervulde kinderwens. Tijdens deze groepslessen ben je bovendien met gelijk gestemden, wat een steun kan zijn in een strijd die soms heel eenzaam voelt.

vruchtbaarheidsyoga

Dit bericht heeft 1 commentaar

  1. Deborah

    Als constante lezer van deze blog moet ik toch minstens één keer reageren en je feliciteren met het goede werk. Ga vooral zo door!

Geef een antwoord