hormonen weglachen of toelaten

hormonaal mind body tip zwanger worden beemom lilian kruse

Hormonaal, weglachen of toelaten?
Tranen, buien, chagrijnig, kort lontje, huilen om alles, prikkelbaar, boosheid, eetbuien, verdriet, je niet in kunnen houden. Alles is kut. Of prachtig. Niks er tussen in. Je kunt er vast een aantal aanvinken onder invloed van hormoonschommelingen.

Wat doe je dan?
Weglachen, wegstoppen, verbergen? Of toelaten, uithuilen, schreeuwen en onder de dekens kruipen? En wanneer doe je wat? Wat is gezond? Daar gaat dit stukje over.

Goedbedoelde adviezen…
Soms krijg je van die goedbedoelde adviezen. Dat je je gedachtes moet verzetten. Je moet het loslaten, of je moet het ‘gewoon’ ff uithuilen. Sure! Dan weten ze niet hoe het voelt.

Mijn advies is als volgt: 
Kijk eerst naar de situatie en het moment. Is dit een plek, tijd en omgeving waar jij je veilig voelt om je echte emoties te uiten? Op je werk, bij bepaalde mensen of in een onbekende omgeving is het antwoord waarschijnlijk nee. Dan is het zaak om het nog even weg te lachen. Ja serieus, dit advies verwachtte je waarschijnlijk niet.

MAAR
Er zit wel een maar aan. Je moet direct een moment inplannen dat je even me-time hebt om aandacht te geven aan jezelf en je emoties. Want blijven wegstoppen is niet goed voor je. Dus die avond als je thuis bent, alleen of met je liefje. Plan jij minimaal een uur niks. Zeg er desnoods een etentje voor af. Dit is belangrijk. Ga niet achteloos maar door en door en door en… je begrijpt wat ik bedoel.

Hoe lach je het weg?
De meeste van mijn klanten zijn hier eigenlijk heel goed in. Gevoelens wegdrukken om door te gaan. Maar hoe ervaar je even echt een stukje zelfvertrouwen en blijdschap als je het nodig hebt? Nou verander je houding. Ga sterk, stoer en groot staan als Wonderwoman en met een grote (nep) glimlach op je gezicht. Hardop neplachen is nog beter. Houdt deze houding even 2 minuten vast. Merk op dat je je sterker en blijer voelt, zonder dat er iets verandert is aan de situatie. Kies daarna een positief mantra of stort je focus op je werk om je mind bezig te houden. Herhalen indien nodig.

Hoe laat je het toe?
Ok, dit is een gouden tip. Althans, dat vond ik zelf een aantal jaar geleden. Want ik wist wel hoe ik depri op de bank moest hangen, maar ik wist niet hoe ik nu echt functioneel en helend mijn gevoel toe moest laten. Dat is namelijk een heel groot verschil. Ga comfortabel zitten (ik neem er altijd een kopje warme thee bij), recht je rug als een Buddha en haal drie keer diep in door je neus en uit door je mond. Focus op je ademhaling. Voel nu in je lichaam wat er speelt. Emotie voel je namelijk ook letterlijk ergens in je lichaam. Bijvoorbeeld pijn in je buik, hart of keel. Het kan stekend of drukkend zijn, koud of warm. Voor iedereen is het anders. Maar focus in op die plek in je lichaam.

Pijn mijden wordt pijn lijden…
We zijn gewend om juist deze pijn te vermijden. Maar vaak is het ontwijken of wegduwen van die pijn, op de lange termijn pijnlijker dan er op focussen en ermee omgaan. Merk op, dat wanneer je op de pijn focust, de pijn eerst ietsje erger wordt en daarna neemt het af. Serieus. Focus vooral op je lichaam en niet op je gedachtes. Die mogen er zijn, maar elke keer dat je afdwaalt in gedachten, stuur je ze weer liefdevol naar je lichaam. Doe dit 10 tot 30 minuten geconcentreerd. Je zal merken dat elke keer dat je dit doet dat het makkelijker gaat.

Hoe werkt dat dan?
De gedachtes, de negatieve paden van je mind, geef je even wat minder aandacht. Waarom? Omdat jij inmiddels wel weet, dat het gevoel met piekeren niet weg gaat. Het gaat niet weg met doemdenken, niet met rationeel denken, niet met omdenken. Maar met je lichaam heb je invloed op je mind en met je mind invloed op je lichaam. In dit geval zet je actief je lichaam in. Door de houding om het even weg te lachen en door het aanvoelen van je lichaam om het toe te laten.

Van Wonderwoman naar Buddha
Ga ermee aan de slag. Vooral nu de dagen donkerder worden. Wanneer je weer geconfronteerd wordt met (familie)bijeenkomsten. Er is weer een jaar voorbij. Het kan je raken. Zorg daarom goed voor jezelf. Dus lach het weg in onhandige situatie als een Wonderwoman op lachgas en plan direct een moment voor jezelf, op een veilig moment en omgeving om even echt aandacht aan jezelf te geven. Heel veel sterkte!

Liefs Lilian

P.s. Wil je hulp met het omgaan van specifieke situatie? Kijk eens naar de kleinere pakketten en losse sessie van BeeMom, klik hier

Geef een reactie